Postup pro získání náhrady
Výplatu všech typů náhrad pohledávek z vkladů (tj. základní, institucionální i zvýšené) zajišťuje tzv. vyplácející banka (Komerční banka, a.s.).
Data zahájení a ukončení výplaty jednotlivých typů náhrad naleznete zde: Probíhající výplaty.
Základní náhradu (tj. náhradu do ekvivalentu 100 000 EUR) lze získat některým z následujících způsobů:
- On-line – s pomocí ověření identity prostřednictvím bankovní identity (nebo KB klíče) a zadáním čísla účtu, na který si klient přeje náhradu zaslat
- Osobně na některé z poboček vyplácející banky určené k výplatě dle Seznamu poboček
- Korespondenčně – zasláním formuláře „Žádost o převod plnění“ poštou nebo datovou schránkou na adresu vyplácející banky
- Na základě plné moci
Institucionální náhrady jsou vypláceny buďto na pobočkách vyplácející banky nebo korespondenčně přímo platební instituci, poskytovateli platebních služeb malého rozsahu, instituci elektronických peněz, vydavateli elektronických peněz malého rozsahu, obchodníkovi s cennými papíry, poskytovateli služeb souvisejících s kryptoaktivy, poskytovateli služeb skupinového financování, správci nevýkonného úvěru, nebo soudnímu exekutorovi, kteří je následně vypořádají se svými klienty.
Zvýšené náhrady jsou vypláceny všemi výše uvedenými způsoby jako náhrady základní. Podrobné informace o tom, za jakých podmínek lze získat zvýšenou náhradu pohledávek z vkladů (tj. náhradu za tzv. dočasně vysoké zůstatky) nad rámec základního limitu 100 000 EUR lze nalézt zde.
On–line výplata
Pokud jste fyzická osoba s bydlištěm na území České republiky a máte zřízenou bankovní identitu (nebo jste klientem Komerční banky a.s. a máte zřízen KB klíč), nejjednodušším způsobem, jak náhradu získat, je on-line výplata.
Odkaz pro ověření identity a zadání čísla účtu je dostupný na webových stránkách vyplácející banky.
Po ověření prostřednictvím bankovní identity (nebo KB klíče) budete vyzváni k zadání čísla účtu, na který si přejete náhradu zaslat. Náhradu lze tímto způsobem zaslat pouze na účty vedené v České republice.
Pro tento způsob výplaty může být stanoven finanční limit vyplácené náhrady.
Výplata na pobočkách
Náhradu si můžete převzít taktéž osobně na pobočkách vyplácející banky určených k výplatě, jejichž seznam je uveden na tomto odkazu: Seznam poboček.
V tomto případě je potřeba předložit doklad opravňující k vyzvednutí náhrady:
- Fyzická osoba = občan – platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, pas, případně průkaz o povolení trvalého pobytu).
- Fyzická osoba = podnikatel (OSVČ) – platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, pas, případně průkaz o povolení trvalého pobytu) a výpis ze živnostenského rejstříku.
- Právnická osoba (obchodní společnost, občanské sdružení, atd.) – originál, úředně ověřenou kopii nebo elektronicky podepsaný platný výpis z OR/z jiného veřejného rejstříku ne starší než 3 měsíce a průkaz totožnosti osoby/osob jednající/ch dle Obchodního rejstříku za právnickou osobu (občanský průkaz, pas, případně průkaz o povolení trvalého pobytu). V případě částek vyšších než ekvivalent 15 000 EUR mohou být vyžadovány též doklady ke zjištění totožnosti skutečného majitele.
- V případě dědice či právního nástupce z jiného titulu bude požadován i dokument (originál nebo úředně ověřená kopie) prokazující nabytí pohledávky.
Kompletní přehled dokladů si můžete prohlédnout zde, případně jej nabízíme ke stažení ve formátu docx.
Poté, co pracovník pobočky ověří Vámi předložené doklady, si už jen zvolíte, na jaký účet chcete náhradu převést, případně, zda chcete náhradu vyplatit v hotovosti.
Náhradu je tímto způsobem možné zaslat i na účet, který není veden v České republice (lze využít pro účty vedené v rámci EU) nebo na účet v jiné měně než CZK. V takovém případě ale Garanční systém upozorňuje, že může dojít ke stržení poplatku ze strany korespondenčních bank, popř. k měnové konverzi, a tyto náklady nese klient.
Samotný proces převodu do jiné banky probíhá ve standardních lhůtách pro mezibankovní platební styk, tj. zpravidla do druhého pracovního dne.
Pokud budete chtít přebírat náhradu vkladů v hotovosti, doporučujeme se informovat o pravidlech pro hotovostní transakce, která platí na vybrané pobočce vyplácející banky.
Výplaty právnickým osobám se budou realizovat pouze bezhotovostně.
Korespondenční výplata
O náhradu si můžete zažádat i korespondenčně. V takovém případě je nutno zaslat vyplněný formulář „Žádost o převod plnění“ s úředně ověřeným podpisem poštou na adresu vyplácející banky: Komerční banka, a.s., CKB útvar 2192, Nám. Junkových 2772/1, Praha 5 – Stodůlky, PSČ 155 00.
Případně lze zažádat v elektronické podobě datovou schránkou. V tomto případě musí být formulář podepsán osobním elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu. Tyto certifikáty obecně poskytují Postsignum Qualified (Česká pošta s.p.), První certifikační autorita, a.s., a eIdentity a.s. v ČR, případně zahraniční poskytovatelé.
Vzorové formuláře „Žádost o převod plnění pro fyzickou osobu“ a „Žádost o převod plnění pro právnickou osobu“ naleznete na stránce Formuláře ke stažení.
Žádost u právnických osob musí být zaslána z datové schránky dané společnosti a podepsána v souladu s výpisem obchodního rejstříku. Zároveň k žádosti musí být přiložen originál či úředně ověřená kopie nebo elektronicky podepsaný platný výpis z Obchodního rejstříku či jiného veřejného rejstříku ne starší než 3 měsíce.
V případě ověření podpisu mimo Českou republiku se vyžaduje ověření zastupitelským úřadem České republiky, případně ověření podpisu zahraničním úřadem s připojením apostilní doložky či superlegalizace. Pokud byla s daným státem uzavřena dohoda o právní pomoci, postačí úřední ověření podpisu zahraničním úřadem s připojením úředního překladu do českého jazyka.
V případě dědice či právního nástupce z jiného titulu je k Žádosti potřeba přiložit i dokument (originál nebo úředně ověřená kopie) prokazující nabytí pohledávky, tj. pravomocné usnesení o dědictví, apod.
Korespondenční způsob výplaty lze využít taktéž v případě, že si přejete náhradu zaslat na účet, který není veden v České republice (lze využít pro účty vedené v rámci EU) nebo na účet v jiné měně než CZK. V takovém případě ale Garanční systém upozorňuje, že může dojít ke stržení poplatku ze strany korespondenčních bank, popř. k měnové konverzi, a tyto náklady nese klient.
Výplata na základě plné moci
Pokud nemáte možnost převzít si náhradu některým z výše uvedených způsobů, můžete k převzetí náhrady zmocnit jinou osobu, a to na základě úředně ověřené plné moci. Formulář plné moci je k dispozici zde a bude možné si ho vyzvednout též na pobočkách vyplácející banky.